الصمت بقلم الاستاذ علي عبد الرحيم محمد

 الصمت

٠٠٠٠٠٠٠٠٠

معركتي انا وحلمي وطموحي

مع الدنيا ب أيامها والامها

مع لياليا ب أفكارها واحلامها

معركتي مع روحي وجروحي

ياريت ماحبيت الكتابه ولا كتبت

مافي حدا يعرف قد ايه كافحت

مافي حدا يعرف قد ايه خسرت

يادنيا بعترف لك خسرت وفشلت

كلام كتير بيتقال ف الصمت

اكتر كتير من الاحباط والكبت

صرخه مسجونه

ف دقه مهزومه

ف فرحه معدومه

ف لحظة حيره وذهول

معقول جات اللحظه معقول

ان اكون عليهم رخيص وهنت

ياريت ماحبيت الكتابه ولا كتبت

كلام كتير بيتقال ف الصمت

انا لو كنت حجر

كان احتواني الجبل

والندى سقاني الأمل

وخاف مني العجز والعلل

وبعد عني همي وهم البشر

ولا دا كان ولادا خان 

ولا دا باع وضاع ولا دا هان

ولا انا ف وسط البشر كنت

ولا حسيت ب الآلام ولا كتبت

كلام كتير بيتقال ف الصمت

اكتر بكتير من الاحباط والكبت

حب بنت الاكابر هجرتوا

وقلبي يكابر ويبعد عن سيرتوا

عشان حلم العمر اللي خسرتوا

وملالي الكأس من الكفاح

و البساطه والطيابه وشربتوا

ومشيت ادور ع طريق النجاح

ضاع العمر وعشت المر

وكل لحظه ف حياتي تمر

حلم عمري يانيا انا كرهتوا

يادنيا اه اه يادنيا 

ياريتني كنت صخر ضد النحت

ياريتني ما ف يوم حلمت

ولا حبيت الكتابه ولا كتبت

بعترف لك يادنيا انا خسرت

كلام كتير بيتقال ف الصمت

معركتي انا وحلمي وطموحي

انتهت بانبض قلبي ياحرف بوحي

وف لوحة الحرمان والنسيان اترسمت

بعترف لك يا أعز انسان انا ندمت

ولو اتغير المكان ورجع بيه الزمان

كنت هاحب تاني حلم عمري

ودا قدر مش بيدي ولا ب امري

ياريتني ما ف يوم حلمت

كلام كتير بيتقال ف الصمت

الصمت

بقلم على عبدالرحيم محمد

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

انا بالسعد موعودة بقلم الاستاذة شرين ابو عميرة

فاض البيان من صبري بقلم الاستاذ/ة ميسرة عليوة

شاطئ الغرام بقلم الاستاذ أحمد أبو حميدة