ولااااااكنا بقلم الاستاذسعيد الضو

 ولااااااا كنا ؟

نحلم نشوف

مهما تكون الظروف

الأخ يسكن في قصر

وأخوه عايش ف خنه

لووووووو كنا ؟

نراعي الظروف

ومشينا بالمعروف

لا هانوا ولا هنا

لكن عجبنا ظروف

اللعب فيها مكشوف

وإللى يعيش مكسوف

يروح في خبر كنا

كنا وكانوا ها الصبايا

مجمعين يمى ومابعرف

لييييش نقانى أنا

باعت لى Maseg

بيقولى مشتاق لك

سألت نفسى ليه

دا أنا كنت حالق لك

فقولت أخلص م الغاره

وإعمل وضع الطياره

لا شكلك ولا لونا

أصل إنت يا صاحبي تابع

واصل إلى المنابع

وأنا يابنى أخرى صابع

وكمان عارف زبونا

ف قولت برضه أشوف

محدش عارف الظروف

يمكن محتاج فلوس

ماهوش محتاج كيوف

وبلاش سوء النفوس

يمكن يخلف ظنونا

رنت فقال لى ألووووو

مالك يا فهلوووووى

قال لى تعبان قوى

أنا عندى مشكلة

الدنيا مفشكله

إثنين بيحبوا واحده

وهيا مفشكلة

كات واقعة ف واد

معفن من عيلة مقمله

والواد أول عدالها

مش لجرب إبن خالها

أبو ستره مبهدله

الواد ده بجد راجل

مهوش في عرضه تاجر

تعيش يا أبو العلا

دخلنى في حايصه لايصه

وحاجات بتشوفها مايصة

تدخل تلاقى دنيا

على ناس متقسمة

وب تاخد أوسمه

وأبو أحمد لسه واخد

ابن أمو مسيلمه

ب جد الواد فاصلنى

ب أسئلته المجرمه

وعامل فيها أبو العريف

بس أمانة دا حد نظيف

بس يا صاحبي عقله خفيف

واخد الدنيا بحد السيف

ويقولك إن العالم شبكة

ومربوط ب خيوط

متوصل زى نسيج عنكبوت

وإللى م دور كل الليلة

بيقولك واد هلفوت

وأنا قربت أوصله

خلاص ح يموت

كان مالوا وضع الطيارة

اهو طير من راسي سيجارة

وأنا عامل لدماغى مقرر

متسستم مربوط بوزارة

ودا عيل يعني عنده تجارة

بس واخدها بجد شطارة

كل يوم ب يزور الحارة

ومخلاش محتاج في الحته

إللى فاتحله كباب وجزارة

وإللى عامله محل عطارة

قولت له يالا في خرارة

إنت ما بتصليش السنه

سعيد الضو

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

انا بالسعد موعودة بقلم الاستاذة شرين ابو عميرة

فاض البيان من صبري بقلم الاستاذ/ة ميسرة عليوة

شاطئ الغرام بقلم الاستاذ أحمد أبو حميدة